Technika

Fatbike …

fatbike4fun.cz

Co to je? Na co to je? Velice častá dvojice otázek kolemjdoucích. To je jen na sníh ne? To nejede co? Se našlapeš co? … Je pravda, že otázek je většinou víc 🙂

 

Podle toho, kolik mají času.

 

Něco málo úvodem …

Fatbike se hodí všude tam, kde je krásně měkoučko. A samozřejmě nejen tam. Já osobně nemám rád označení snowbike, jelikož úplně stejně je fatbike vhodný na písek jak na sníh. Hlavní aspekt, proč je tomu tak je samozřejmě tloušťka pneu a jeho foukání. Věřte, že pokud ,,obujete“ pláště o šířce 4,8 palce a fouknete na 0,6 Bar, potom kolo skousne takový terén, jako žádné jiné. Pokud ovšem obujete trailové pneu 3,8 palce s tvrzenými boky a našupete tam 1,5 Bar, potom se při použití kvalitní vzduchové vidlice svezete jak na ,,běžném“ kole. Ovšem s větším komfortem a jistotou. Ale to je samozřejmě subjektivní pocit.

fatbike4fun.cz

Většina komponentů montovaných na tyto ,,masáky“ jsou totožné s běžnými bikovými komponenty, akorát z důvodu použití v extrémních podmínkách je dobré, v rámci možností, využívat co možná nejlepší.

Po této většině přichází ten zbytek, kdy je třeba řádně vybírat. Jedná se většinou o rámy, disky, náboje, pneu, kliky, středy a vidlice. Na tyto odlišné komponenty se podíváme trochu blíže.

Fatbike rámy: V současnosti se vyrábí velké množství fatbike rámů, kdy ovšem ne u všech lze využít všechny rozměry dostupných disků a pneu. Většina renomovaných výrobců kol (SCOTT, HAIBIKE, SUP, ROCKMACHINE, SPECIALIZED, CUBE, SALSA, SURLY, FELT, MONGOOSE … ) nabízí alespoň pár modelů fatbiků, aby si udrželo krok s konkurencí. Potom jsou výrobci, kteří vyrábí pouze fatbike.fatbike4fun.cz

U některých rámů nelze namontovat větší rozměr pneu než 4,0 palce. K hardtailovým rámům přibyly před několika lety i celoodpružené rámy. (bavíme se stále o fatbike, ne o elektro). Jako materiál se užívá jak hliník, tak i karbon. U velmi levných kol můžeme najít i rám ocelový.

Disky pro fatbike: Šířka fatbike disků je od 40mm do 100 mm. Standardně 65/80/90/100 mm. Jsou samozřejmě též specifické (nejen prožezáváním/děrováním disku pro vyrovnání tlaku při nárazu) a nelze je použít na standardní jízdní kola . Lze je sehnat v provedení pro výplet, nebo v provedení např. z uhlíkových vláken v celku i s nábojem. U ráfku pro fatbike je specifické osazení v místě kde pneumatika dosedá na disk. Je to z důvodu, aby se nízkotlaká pneumatika při deformaci působením bočních sil ,,nevyzula“. Jako materiál se využívá již zmíněný karbon, nebo v levnější verzi magnézium, hliník atd. Diametr ráfků je ve většině případů 26″ a v současnosti se začíná využívat průměr 27,5″. Jistě Vás nepřekvapí, že na tyto ráfky lze užít pouze kotoučové brzdy. Disky jsou jak pro dušové, nebo bezdušové provedení. Mezi výrobci disků pro fatbike nalezneme např. HALO, DT SWISS, HED, TORAY, BOREALIS aj.

Fat náboje: I u těchto nábojů si lze vybrat verze pro rychloupínání, nebo pro pevnou osu 12, 15 a 20mm. Počet děr pro výplet je většinou 32 případně 36. Rozměrů je velké množství a samozřejmě se liší pro přední a zadní osu (PŘEDNÍ 135/142 mm, 150 mm, ZADNÍ 170/177 mm, 190/197 mm). Pro uchycení brzdových kotoučů se využívá center lock, nebo 6-ti díra dle provedení náboje. Výrobci jsou např. DT SWISS, HALO, NOVATEC, TUNE, FSA, FRM… I u těchto komponentů je možné vybírat ve velkém cenovém rozpětí. Levné náboje vyrobené z oceli bude asi těžké srovnávat s několikanásobně dražšími vyrobených z titankarbonu.

Fatbike pneu: je to ta část, na co se zaměří zrak 99% lidí, když se na kolo dívá. Možností k nákupu je i v ČR velké množství. Na fatbike můžeme sehnat ve velikostech od 3,0 do 5-ti palců pneu určených jak pro použití na sněhu, písku, blátě, atd… , tak i pneu pro lesní traily s abrazivním vzorkem pro lepší přenos sil a vedení kola. Jelikož jsou tato kola vyrobena do extrémních podmínek, jsou i výrobci pneu nuceni vyrábět extrémní věci. Jsou to např pneu se zesílenými boky, hřeby, pneu opatřená řetězy pro lepší záběr, nebo naopak hladké silniční pláště. Běžné rozpětí huštění je od 0,4 Bar do 2 Bar. Většina výrobců co vyrábí standardní rozměry pneu, vyrábí i pneu pro fatbiky. Nejznámější je např. 45NRTH, MAXXIS, SURLY, SCHWALBE, KENDA …

Kliky pro fatbike: I kdyby se mohlo zdát, že na fatbike lze namontovat standardní klyky z běžného biku, není tomu tak. Šířka náboje středového uložení je totiž 100mm, případně 120mm. Převodníky lze samozřejmě užít jakékoli vhodné. Délka klik je většinou 170 a 175mm, takže nic atypického. Materiálem je opět nejběžněji hliník a karbon. Mezi výrobci najdeme např. FSA, SRAM, SURLY, FRM, atd.

Středové osy: Jak jsem již předeslal výše, středové osy se pro fatbike dělají pro rám šíře 100mm, kdy délka osy je 148mm. Jedná se o zapouzdřenou osu uloženou na koncích v ložiskách. Pro rám 120 mm je celková délka osy 180 mm. Tyto osy mají většinou průměr 30mm a závit typu BSA pro montáž do rámu. Výrobci středů jsou např. RACE FACE, NECO, TRUVATIV aj.

Vidlice: Ne náhodou jsem si nechal vidlice, při výčtu komponent odlišných u fatbike, na konec.
Je to právě ta věc, ta část kola, která Vám udělá ze ,,snoubajku“ celoroční kolo. Je to ovšem i jedna z věcí, která Vás při koupi kola posune do jiné cenové kategorie. Pokud tedy chceme celorožní kolo, musíme zapomenout na tuhou vidlici a poohlédnout se po vzduchové odpružené vidlici. Je jich pouze pár, které jsou uzpůsobeny pro montáž pneu o velikosti až 4,8 palce. Jelikož se nejedná o zrovna levnou záležitost, výrobce je většinou opatřil pevnou osou 15mm, zamykáním z řidítek a prémiovým materiálem kluzáků. Jedná se např o ROCK SHOX Bluto a RST Renegade s dráhou zdvihu 100mm, FRM Chunky se zdvihem 135mm, nebo zajímavě řešenou UPSIDE-DOWN vidlici Muru Cycles o zdvihu 80/100/110 mm a Flame Wide výrobce German Answer s dráhou až 130mm. Dalšími výrobci jsou např. MANITOU,  WREN a svou jednovidlu má CANNONDALE  fatbike . Na trhu můžeme najít i atypické řešení např u vidlice LAUF CARBONARA, která je někde na půli cesty, mezi pevnou a teleskopickou.

Budu velice rád a jistě to bude přínosem pro ostatní návštěvníky tohoto webu, pokud se podělíte o svoje zkušenosti s ostatními.